Učenje zalaganjem u zajednici – iskustva, izazovi i potencijali

U sklopu projekta SLIPS – Service Learning in Primary Schools, koji provode Hrvatski centar za razvoj volonterstva (HCRV) i Platforma dobrovoľníckych centier a organizácií iz Slovačke, 5. lipnja 2025. održan je online susret od 14 do 15 sati.

Na susretu se raspravljalo o konceptu učenja zalaganjem u zajednici (eng. service learning), s posebnim naglaskom na komunikaciju s roditeljima, školskom upravom, nastavnicima i učenicima. Susret je bio zamišljen kao razmjena iskustava i konkretnih pristupa u provedbi ove metode u osnovnim školama.

Što je učenje zalaganjem u zajednici?
Riječ je o metodi u kojoj djeca i mladi, sudjelujući u aktivnostima u zajednici, razvijaju nova znanja i vještine. Za razliku od volontiranja, service learning uključuje jasno definirane ciljeve učenja, čiji se napredak sustavno prati.

Ključna specifičnost metode je aktivna uloga mladih – oni sudjeluju u svim fazama: od procjene potreba zajednice, preko planiranja aktivnosti, do provedbe i evaluacije. Tijekom cijelog procesa prati ih stručna podrška, a važan element metode je refleksija, kroz koju mladi promišljaju o svom učenju, odgovornosti i doprinosu.

Primjeri iz prakse i izazovi

Sudionici iz različitih europskih zemalja podijelili su konkretne primjere provedbe service learninga, ističući prednosti, ali i izazove. Među glavnim administrativnim ograničenjima izdvojeno je:

  – Nedostatak institucionalne podrške

 –  Nejasna kategorizacija aktivnosti – je li riječ o volontiranju, praksi ili izvannastavnoj aktivnosti

 –  Ograničenja školskog rasporeda – teško je pronaći vrijeme za aktivnosti izvan škole

 –   Dugotrajnost procesa – zahtijeva više vremena od klasične nastave

 –  Nedovoljna edukacija nastavnika i youth workera – posebice za refleksiju i evaluaciju

 –  Financijska i logistička ograničenja – uključuju i izazove u uspostavi i održavanju partnerstva u zajednici

Osim navedenog, istaknuta je i važnost motivacije te komunikacije – bez koje je teško održati dugoročnu provedbu metode.

Mogućnosti i pozitivni učinci

Unatoč administrativnim i organizacijskim preprekama, service learning se može uspješno implementirati uz podršku institucija, edukaciju nositelja i prilagodbu lokalnom kontekstu. Te prepreke su realne, ali nisu nepremostive – kvalitetno planiranje i suradnja s lokalnim dionicima ključ su uspjeha.

Ova metoda ima snažan pozitivan utjecaj na djecu i mlade:
razvija emocionalne i socijalne vještine
potiče kognitivni razvoj i školski uspjeh
gradi osjećaj pripadnosti i građansku odgovornost
razvija meke i tvrde vještine korisne za život

Učenje zalaganjem djeci nudi siguran, ali stvaran prostor za rast – kroz odgovornost, angažman i doprinos zajednici.

Nadamo se da će odgojno – obrazovne institucije prepoznati važnost i mnogostruke benefite učenja zalaganjem u zajednici!